فرض کنیم  تجارت شما به اندازه کافی رشد کرده است که مرزها را گسترش دهد یا  اینکه شما به عنوان یک ارائه دهنده خدمات یا تجارت جهانی فعالیت می کنید. بنابراین به این ایده رسیده اید که نسخه های زبان / کشور مبتنی بر وب سایت خود را برای هدف قرار دادن کاربران در بازارهای جدید ایجاد کنید. یک کار دلهره آور که باعث می شود شما به بازارهای بین المللی از نزدیک نگاه کنید و  سؤالات مربوط به سئوی بین الملل را  بپرسید.

گفتم “دلهره آور” اما در واقع این کار هولناک  نیست ، اگر  که بتوانید برنامه درستی برای انجام امور داشته باشید. در این مقاله راهکارهای درست انجام دادن کارهای مربوط را به شما ارائه میدهم.

سئوی بین الملل

سئوی بین الملل

سئوی بین الملل چیست؟

سئوی بین المللی به شما کمک می کند تا در مکان های مختلف محتوای مختلف را به کاربران (و موتورهای جستجو) ارسال کنید. همچنین این اطمینان را می دهد که بسته به موقعیت مکانی یا زبان گفتاری ، محتوای خاصی به کاربران نشان داده می شود. اگرچه اصول سئوی بین الملل و سئوی عادی(داخلی) یکی است ، اما نیاز به رویکردها و مهارتهای مختلف دارد. سئو بین المللی شامل درک عمیق تر از همه موارد فنی است و نیاز به انجام کارهای مقدماتی دارد.

بنابراین برنامه اجرای یک سئوی بین الملل می تواند شامل مراحل زیر باشد:

۱آمادگی

۲ شناسایی اهداف

۳ انجام تحقیقات بین المللی کلمات کلیدی

۴ تحلیل رقابت بین المللی

۵ کار در سمت فنی

۶ بومی سازی محتوا

۷ لینک سازی

۱-آمادگی بین المللی خود را ارزیابی کنید

اساساً ، جهانی شدن به مقدمات کافی نیاز دارد. در مورد سئو بین المللی نیز همین مورد وجود دارد. بنابراین قبل از راه اندازی یک کمپین بین المللی سئو ، باید انتظارات و توانایی های خود را متعادل کنید. این به شما کمک می کند تا تصویری واضح تر از هزینه های این مرحله از نظر پول ، زمان و منابع به دست آورید. برای تعیین اینکه آیا کسب و کار شما آماده انجام این مرحله است ، به برخی از سؤالات پاسخ دهید:

  • آیا شما آماده ایجاد یک تجربه کاربری متفاوت و خاص برای کاربران مناطق / زبان های مختلف هستید؟

 جهانی شدن به معنای ترجمه سایت شما به یک زبان جدید نیست. شما باید یک تجربه کاربری خاص ایجاد کنید که زبان ، فرهنگ و ویژگی های خاص کاربران بین المللی شما را در نظر بگیرد

  • آیا شما قادر به ایجاد ، بررسی و نگهداری از مطالب با هدف برای کاربران مناطق / زبان های مختلف هستید؟

ایجاد محتوا برای هر نسخه وب سایت مبتنی بر زبان یا کشوری دیگر کافی نیست. شما باید برای حفظ و به روزرسانی آن آماده باشید. آیا با استفاده از منابع خود قادر خواهید بود این کار را انجام دهید؟ احتمالاً به دست اضافی احتیاج دارید. پس ببینید کدامیک برای شما مناسب تر خواهد بود؟ گسترش تیم  در محل حضور خود، یا داشتن یک تیم اختصاصی در منطقه مورد نظر؟

  • آیا شما برای پشتیبانی از مشتریان در یک منطقه / زبان جدید آماده هستید؟

گسترش بین المللی، مشتریان بیشتری را به شما منتقل می کند. این امر همچنین ضرورت ارائه پشتیبانی با کیفیت مشتری را به همراه دارد. این بدان معناست که به افراد تیم پشتیبانی خود که به زبانهای متفاوتی صحبت می کنند و در دسترس بودن برای مشتریان از مناطق زمانی مختلف نیاز دارید.

پاسخ به این سؤالات می تواند تصویر واقعی از آنچه را که انتظار دارید، از نظر سرمایه گذاری لازم و تعداد کارکنان اضافی  به شما نشان دهد. همچنین در انتخاب تاکتیک ها و ابزار بین المللی سئو موثر است.

آمادگی بین المللی خود را ارزیابی کنید

آمادگی بین المللی خود را ارزیابی کنید

۲-شناسایی بازارهای بالقوه برای هدف قرار دادن

اگر در ابتدای کسب و کار خود به فکر مشتریان خارج از منطقه نباشید ،  شاید هنگامی که  گردش کافی مشتری خارجی را  در وب سایت خود  ببینید، به فکر انجام سئوی بین الملل بیفتید. تجزیه و تحلیل این جریان به شما کمک می کند تا بازار بالقوه ی مورد نظر را شناسایی کنید.

یک ابزار عالی  برای اینکار وجود دارد که می توانید برای ارزیابی ترافیک خود  از آن استفاده کنید. من در مورد Google Analytics صحبت می کنم. این  برنامه کاربردی و متدوال  به شما کمک می کند تا بتوانید تمام ترافیک وب سایتتان از کشورهای مختلف را تجزیه و تحلیل کنید. شما همچنین می توانید میزان ترافیک هر کشور را از نظر تجاری ارزیابی کرده و تعداد معاملات ، درآمد و سایر عواملی را که ممکن است شما را از پتانسیل بازار آگاه کند، تجزیه و تحلیل کنید.

برای انجام آن، حساب Google Analytics خود را باز کنید و به Audience> Geo> Location یا Language بروید. اکنون می توانید داده ها را تجزیه و تحلیل کنید:

آیا بازدیدکننده هایی از کشورهای دیگر به  سمت سایت شما وجود دارد؟

با چه زبانی صحبت می کنند؟

کدام کشور ترافیک بیشتری به سایت شما ارسال می کند؟

و …

گوگل آنالیز

روش دیگری برای جستجوی بازارهای احتمالی، استفاده از ابزارهای گوگل مانند Market Finder است.

واد آدرس سایت شده، URL خود را وارد کنید و اجازه دهید ابزار وب سایت شما را تجزیه و تحلیل کند. سپس به صورت خودکار دسته بندی ها را برای وب سایت شما نمایش می دهد و می توانید بازارهای بالقوه ای را ببینید که  ممکن است برای شما جذاب باشد.

Market Finder

۳-برای هر نسخه وب سایت تحقیق  در مورد کلمات کلیدی را جداگانه انجام دهید

هدف اصلی SEO این است که وب سایت شما به رتبه برتر کلمات کلیدی تعیین شده در موتورهای جستجو برسد. این عنصر اصلی برای هر نوع سئو مشترک است. بنابراین از نظر تکنیکی تحقیق در مورد کلمات کلیدی رقابتی و مناسب سایت شما متفاوت نخواهد بود. با این حال ، انجام تحقیقات کلمات کلیدی جداگانه برای هر کشور یا نسخه سایت مبتنی بر زبانی خاص بسیار مهم است. که در اینجا دلایلش را ذکر می کنیم:

  1. کلمات کلیدی ترجمه شده با کلمات جستجوگران در زندگی واقعی کاملاً فرق دارند. واضح است  که شما نمی توانید لیست کلمات کلیدی مورد نظر خود را برای نسخه اصلی وب سایت تهیه کرده و بعد همانها را ترجمه کنید و برای بهینه سازی سایت خارجی خود استفاده کنید. از آنجا که کلمات کلیدی ترجمه شده ممکن است تفاوت زیادی با پرس و جوهای واقعی  که مردم استفاده می کنند، داشته باشند.

 

  1. حتی یک زبان در کشورهای مختلف ممکن است تفاوتهایی داشته باشد. اگرچه ممکن است افرادی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند به طور رسمی با یک زبان صحبت کنند ، اما در حقیقت تفاوتهایی در کاربرد بعضی کلمات و اصطلاحات وجود دارد که باعث می شود پرس و جوهای آنها در موارد مشابه متفاوت باشد.

۴-تجزیه و تحلیل رقابت بین المللی

حال که بازارهای بالقوه را برای هدف گذاری تعریف کرده اید ، نوبت به مرحله دوم و اسکن چشم انداز رقابتی رسیده است. فرقی نمی کند چه استراتژی را برای کمپین بین المللی SEO خود انتخاب کرده باشید. بدون تحلیل دقیق رقابتی نمی توانید قدمی بردارید.

 

نکته مهم: بزرگترین اشتباهی که در این مرحله می توان مرتکب شد بدست آوردن نتایج اشتباه با جسجوی اشتباه است.قطعاً می دانید که نتایج جستجو بسته به مکان جستجوگرها متفاوت است.  نتیجه جستوی فردی در انگلستان با فردی دیگر در ایالات متحده روی یک کلمه کلیدی هم معنی متفاوت خواهد بود. بنابراین  زمان انجام تحقیقات  در مورد رقبا و تجزیه و تحلیل رتبه بندی های  اینکه جستجو از مکان مناسبی انجام شود، بسیار مهم است.

با این توصیف، چگونه می توانید در مورد رقبایتان تحقیق بین المللی کنید؟

  1. تصویر واقعی از اینکه با چه کسی در بازار جستجوی محلی رقابت می کنید ارائه دهید.

 

نیازی به گفتن نیست که ممکن است تفاوت زیادی بین رقبای آفلاین (خارج از محیط اینترنت) و آنلاین (رقبای اینترنتی) شما وجود داشته باشد. ممکن است شما بزرگترین رقبا در بازار هدف خود را بشناسید. اما لزوماً به نظر نمی رسد که همان شرکت ها رقبای سئو شما باشند.

بنابراین یافتن افرادی که در رتبه بندی برای کلمات کلیدی مورد نظر شما، از شما دور هستند ، ممکن است تکنیکهای اولویت بندی انجام SEO در این بازار را تحت تأثیر قرار دهد.


          رقبای محلی آنلاین خود را شناسایی کنید


 

  1. ایده واضح تری از اینکه افراد با چه کلماتی به شرکتهایی که خدمات و محصولات مشابه شما ارائه می دهند، بدست آورید.

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رتبه بندی رقبا ، یک هک عالی سئو است.

ابتدا ، لیست کلمات کلیدی موجود در بازار هدف را تهیه کنید.

دوم ، درصد سختی کلمات را با برای تعیین اولویت بندی تجزیه و تحلیل کنید.

سوم ، با تجزیه و تحلیل موقعیت خود برای کلمات کلیدی در رتبه بندی رقبا ، می توانید متوجه شوید که چقدر با صفحه اول یا رتبه اول فاصله دارید و می دانید که  کار خود را  باید از کجا شروع کنید.


نحوه بررسی کلمات کلیدی رتبه بندی شده رقبا مهم است


  1. در مورد تکنیکهای موفقیت آمیز رقبا در سئوسازی تحقیق کنید و از آن در سئوی خود استفاده نمایید. در حقیقت ، این کار باعث صرفه جویی در وقت و منابع می شود.

۵-روی بخش فنی کار کنید

برای رسیدن به موفقیت جهانی، کارهای فنی زیادی باید درست انجام شود. بیشتر مواردی که بر سئوی بین الملل تأثیر می گذارد با بخش فنی مرتبط هستند. بنابراین انجام این کارها به روش درست بسیار مهم است:

انتخاب دامنه و ساختار وب سایت

URLهای بهینه شده برای زبان و منطقه یکی از سیگنال هایی است که موتورهای جستجو در رتبه بندی محلی در نظر میگیرند. بنابراین انتخاب دامنه مناسب یک نکته مهم در سئوی بین الملل است. گزینه های مختلفی  برای انتخاب نام وجود دارد که هر کدام جوانب مثبت و منفی خود را دارند. شما باید با توجه به اهداف کسب و کار خود مناسب ترین نام را انتخاب کنید.

  • دامنه های   :ccTLDمانند  example.us یا www.example.co.us  . معمولاً اعتقاد برا این است که نوع دامنه مرتبط با مخاطب یا کشور هدف یک نقطه قوت در سئو محسوب میشود. در بعضی موارد صحت دارد و اگر کشوری را هدف بگیرید که مردم آن با یک زبا خاص حبت می کنند، می تواند منطقی باشد. یا اینکه اگر برای تجارت در بازار هدف الزامات قانونی وجود داشته باشد. اما با توجه به اینکه این دامنه ها در هاست محلی انتخاب میشوند، ممکن است هزینه نگهداری بالایی داشته باشند.
  • Subdomains یا زیر دامنه ها : مانند us.example.com . این نوع دامنه ها امکان ایجاد چندین زبان یا نمونه کشور را برای هدف قرار دادن کاربران در بازارهای خاص فراهم می کنند. توجه داشته باشید که هر زیر دامنه به یک سئوی مجزا نیاز دارد که باید از ابتدا روی آن کار شود.
  • Subdirectories یا زیرشاخه ها: مانند example.com/us/ . Subdirectories ساده ترین گزینه برای پیاده سازی و نگهداری است فقط کافی ست پوشه جدیدی با نام موردنظر در وب سایت خود ایجاد می کنید. مزیت بزرگ این گونه دامنه ها این است که آنها ارزش رتبه بندی دامنه root را به ارث می برند. در عین حال ، می توانید آنها را در Google Analytics و Google Search Console به طور جداگانه ردیابی کنید.

تنظیم Hreflangs

اما قدرتمندترین چیزی که به موتورهای جستجو نشان میدهد که مخاطبان کدام نسخه وب سایت را از نظر زبانها و (یا) مکان مورد نظر هدف قرار می دهد ، یک ویژگی hreflang است.

href

Hreflang ها منابع مربوط به لینک برای “یک زبان خاص” ، “چندین منطقه با زبان یکسان” یا “یک منطقه با چند زبان  مختلف” در  صفحات وب هستند.

ویژگی hreflang ممکن است به ۳ روش مختلف اجرا شود: در بخش <head> یک صفحه ، در نقشه سایتهای XML و در هدر HTTP برای فایلهای غیر HTML.

کد مربوط به آن مشابه کد زیر است:

<link rel=”alternate” href=”https://domain.uk/” hreflang=”en–GB” />

اگر درباره این کد اطلاعاتی ندارید، تعریف بخشهای مختلف این قطعه کد به شما در درک نحوه عملکرد Hreflangs کمک می کند:

rel=”alternate” نشان می دهد که یک صفحه جایگزین برای مخاطبان خاص وجود دارد.

عنصر href = حاوی URL صفحه جایگزین است.

عنصر hreflang = زبان یا  کشور هدف URL جایگزین نشان می دهد.

Hreflangs اگر به  درست اجرا  شوند ، بسیار خوب کار می کنند. اما  در عین حال  چالش برانگیز  هم هستند. رایج ترین موضوعاتی که هنگام اجرای Hreflang بوجود می آید به شرح زیر است:

 

  • نسخه های مختلف یک صفحه در زیر یک ccTLD قرار دارد.
  • کد نادرست ISO در حاشیه نویسی hreflang استفاده می شود.
  • Hreflangفقط یک منطقه را نشان می دهد.
  • اشاره Hreflang به URL های نسبی.
  • Hreflangبه اشتباه مسدود شده است ، و موارد دیگر.

همه این مسائل موتورهای جستجو را تحت الشعاع قرار داده و باعث می شود که  آنها ندانند چه محتوایی را برای چه مخاطبانی ارائه دهند. از این رو آشنایی با نحوه تنظیم hreflangs بسیار ضروری است.

۶-محتوای خود را بومی سازی کنید

بومی سازی

این موضوع تقریبا جزء آخرین کارهایی است که باید انجام دهید اما پُر اهمیت است. محتوای وب سایت شما با ارزش ترین دارایی شماست که می خواهید کاربران به آن دسترسی داشته باشند. و چیزی که شما به آن نیازدارید این است که محتوای بین المللی ایجاد کنید نه تنها محتوایی با زبانی خاص که کابران شما با آن صحبت می کنند.  در ایجاد محتوای بین المللی باید بتوانید  تفاوت های فرهنگی و ویژگی های بازار را نیز در نظر بگیرید. بنابراین به طور قطع ، ترجمه ساده وب سایت شما به یک زبان مربوطه ایده ی مناسبی نیست.  باید آن را با توجه به زبان و ویژگیهای فرهنگی کاربران خود بومی سازی کنید.

در واقع بومی سازی محتوا می تواند بسیار ساده باشد اگر که از قبل بدانید با چه چالش هایی روبه رو خواهید شد:

کمبود کارمندان محلی. در مورد اینکه آیا واقعاً به یک تیم  در منطقه مورد نظر خود احتیاج دارید یا نه ، اختلاف نظر وجود دارد. خوب ، جواب این است که بستگی دارد. گسترش تیم خود گزینه ای پرهزینه است ، بنابراین در صورت بودجه محدود ، باید با استفاده از تیم خودتان این کار را انجام دهید. با این وجود داشتن کارمندان محلی مزایایی دارد:

  • آنها از ویژگی های بازار آگاه تر هستند و ممکن است خدمات بهتری در مورد کلمات کلیدی ، تکیه کلامها و غیره اراده دهند.
  • آنها به همان زبان مخاطبان شما صحبت می کنند ، در حالی که کارکنان خانگی شما (تیم منطقه خودتان) حتی اگر به یک زبان خاص نیز صحبت کنند ممکن است موضوعاتی مانند عبارات متداول در آن منطقه خاص را بلد نباشند.و از آن غافل بمانند.

ناسازگاری در محتوای محلی. یک چالش رایج که  وقتی تیمی در زمینه بومی سازی فعالیت می کند ، رخ می دهد. ممکن است اصطلاحاتی وجود داشته باشد که به روشهای مختلف قابل ترجمه باشد. و اگر تیم شما به آن آگاه نباشد،  باعث ناراحتی کاربران میشود که از نظر تجربه کاربری بد است. بنابراین بهترین کاری که می توانید انجام دهید ایجاد واژه نامه ای از اصطلاحات مهم و تشویق تیم خود برای پایبندی به آن است.

محتوای بهینه سازی شده ی ضعیف.  حتی یک محتوای محلی با کیفیت بالا نیز ممکن است در صورت بهینه نبودن آن برای کلمات کلیدی مورد نظر شما رتبه بدی داشته باشد. بنابراین قوانین مربوط به بهینه سازی محتوا را در زمان ایجاد آن رعایت کنید. برای اینکار می توانید از برنامه های  مربوط بهینه سازی محتوا استفاده کنید.

۷- بک لینکهای با کیفیت بسازید

بک لینک ها هنوز هم یکی از مهمترین سیگنال های رتبه بندی هستند. در عین حال ، ایجاد لینک غالباً در استراتژی سئوی بین الملل نادیده گرفته میشود. این امر به دلایل مختلف اتفاق می افتد – از کمبود منابع تا اولویت بندی تاکتیک های دیگر مانند بهینه سازی محتوا و غیره . اما در واقع SEO بین المللی یک پروژه جداگانه بزرگ است که  برای موفقیت در آن نباید هیچ بخشی حذف شود. بنابراین اینجا با هم  بررسی کنیم که از چه راهکارهایی برای لینک سازی در استراتژی سئوی بین الملل می توانیم استفاده کنیم:

از لینک دهنده های وب سایت اصلی استفاده کنید. به طور معمول ، اگر وب سایت شما از ترافیک خارجی برخوردار است ، احتمالاً لینک های بین المللی برای وب سایت اصلی شما وجود دارد. تجزیه و تحلیل  بک لینک وب سایت اصلی شما به شما در تعریف چنین پیوندهایی کمک می کند. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که با صاحبان وب سایت ارتباط برقرار کرده و از آنها بخواهید که به نسخه  محلی سایت شما که برای کاربرانشان مفیدتر است ، لینک دهند. در واقع ، این یک برد دو طرفه است، زیرا صاحبان وب سایت تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهند و شما لینکهایی با کیفیت بدست می آورید.

از رقبای خود استفاده کنید. رقبای محلی شما می تواند  منبع خوبی برای دریافت بک لینک های با کیفیت برای شما باشد. به سادگی می توانید پروفایل های بک لینک آنها را بررسی کرده و از بک لینک های آنها استفاده کنید.


فراتر از گوگل فکر کنید

گرچه گوگل پرکاربردترین موتور جستجو در جهان است ، اما موتورهای جستجوگر محبوب دیگری در مناطق مختلف وجود دارند که توجه کردن به آنها فرصتهای بیشتری در بازار رقابت بین الملل در اختیارتان قرار می دهد. در اینجا  چند نمونه از موتورهای جستجو در مناطق مختلف جهان نام برده شده است:

اروپا : Bing – دومین موتور جستجوی محبوب در جهان است. و بطور گسترده در اروپا بخصوص در انگلیس و فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد و به ترتیب ۴٪ و ۲،۸٪ از بازار را به خود اختصاص می دهد.

روسیه و کشورهای روسی زبان: Yandex – اگرچه Yandex حدود ۱٪ از سهم  بازار جستجوی جهانی را بدست آورده است ، اما در روسیه و مناطق روسی زبان از گوگل پیشی گرفته است. سهم Yandex در بازار جستجوی روسیه به ۴۸٪ می رسد ، در حالی که سهم گوگل در حدود ۴۷٪ است.

چین: Baidu – چین دارای یک دسته از موتورهای جستجوگر خاص خود است که Baidu (بایدو) محبوب ترین آنهاست. در اینجا گوگل غیرقابل استفاده ترین گزینه است (و در واقع در  بازار چین  تحریم شده است).


سخن پایانی:

اگر به سئوی بین الملل به عنوان یک پروژه ی جانبی فکر کنید بسیار بعید است که شما را به سمت موفقیت سوق دهد. و در واقع فقط وقت و هزینه ی خود را تلف می کنید. بنابراین اگر فکر می کنید که زمان جهانی شدن شما رسیده، به سئوی بین الملل به عنوان یک پروژه مستقل و مهم نگاه کنید. شما می دانید که آماده سرمایه گذاری از لحاظ پول، زمان و منابع هستید. آمادگی خود را دوباره بررسی کنید. مشخص کنید که تیم شما چه بخش هایی از این فرایند را عهده دار خواهد بود و چه چیزی را به یک تیم محلی اختصاص خواهید داد. طرح خود را آماده کنید و سرسختانه به آن بچسبید!

 


نویسنده: هنگامه حجت انصاری

 

 

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *