بازاریابی محتوا چیست؟
مصرفکنندگان (در مورد کالا و یا ارائه خدمات) تشنه کسب اطلاعات در مورد چگونگی حل مشکلات و یا برآورده کردن خواستههای خود هستند.
اگر برند شما این اطلاعات را از طریق محتوای باکیفیت و مفید در اختیار آنها قرار دهد، اعتمادشان را بدست خواهید آورد. و این باعث میشود کسبوکار شما در بازار جایگاه اقتدار را بدست آورد و زمانیکه مشتری نیاز به تصمیمگیری دارد، برند شما انتخاب او خواهد بود.
برای رسیدن به این هدف، بازاریابی محتوا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. به تعریفی دیگر، بازاریابی محتوا شامل مواردی مانند مقالات، کتابهای الکترونیکی، ویدئوها، اینفوگرافیکها و مانند اینها است که به سوالات و نیازهای کاربران پاسخ میدهد.
چگونه از بازاریابی محتوا برای رشد کسبوکار خود استفاده کنید؟
همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، بازاریابی محتوا همه چیز در مورد ایجاد و به اشتراکگذاری مطالب انلاین است که باعث میشود ترافیک وبسایت شما از طریق جستجوی ارگانیک در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و … افزایش یابد.
ترافیک بیشتر یعنی مشتریان بالقوه بیشتر؛ و مشتریان بالقوه بیشتر در طول زمان درآمد و سود بیشتری برای شما خواهد داشت.
میدانیم هدف هر بازاریاب دیجیتال و نیز مالک کسبوکار، کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو و جذب مشتریان پایدار و رشد کسبوکار است. و دلیل اینکه بازاریابی محتوا امروزه بسیار پراهمیت شده است، همین ارزش جستجوی ارگانیک برای کسبوکار شما در مقایسه با سایر کانالهای تبلیغات آنلاین(مانند رسانههای اجتماعی، SMM، و …) است.
چند سال پیش وقتی از بین روشهای دیجیتالمارکتینگ* تنها با سئو آشنا بودیم، برای اعتبار دادن به وبسایت یک صفحه وبلاگ در آن میگنجاندیم و مطالب کپی و غیرکپی از فایل اصلی تا ترجمه به سایت اضافه میکردیم. آن زمان شاید به دلیل آپدیت منظم وبسایت، لینکسازی داخلی درست، استفاده از تگهای مناسب، بکلینکسازی اصولی و سایر روشهای سئو (که تمام متخصصین این حوزه با آن آشنایی دارند)، رتبه خوبی در موتورهای جستجو بدست میآوردیم.
اما وقتی بدون استراتژی مطالب مختلف را اضافه میکنیم، در کنار افزایش ترافیک، چند درصد مشتری بالقوه به وبسایت هدایت میشوند؟
بازاریابی محتوا برای پاسخ به همین سوال است که به کمک شما میآید. اینکه چگونه یک متخصص میتواند ساعتها از وقت خود را صرف کار کردن در وبلاگهای طولانی کند تا برای کسبوکاری درآمد ایجاد کند؟
قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم که متاسفانه هیچ چیز آسان به دست نمیآید! و بازاریابی محتوا نیز مستثنی نیست.
کسب موقعیت خوب نیاز به زمان و تلاش دارد. و حفظ آن با بهینهسازی سایت و لینکسازی مداوم نیز، مستلزم کار مداوم است. اما خبر خوب اینکه ارزشش را دارد!
بطور کلی یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق شامل مراحل زیر است:
1.مشخص کردن اهداف
2.تحقیق در مورد کلمات کلیدی
3.جمعآوری دادهها و اطلاعات
4.تصمیمگیری در مورد انواع محتوا
5.ایجاد یک تقویم محتوایی
6.ایجاد و انتشار محتوا
7.سئوسازی
8.آنالیز نتایج
همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتم، اشکال مختلفی از بازاریابی محتوا وجود دارد اما شما ملزم به استفاده از همه آنها نیستید و بهتر است زمان و منابع خود را روی روشهایی سرمایهگذاری کنید که برای برند شما منطقی و مناسب هستند.
با این حال، متداولترین آنها وبلاگنویسی است. معمولاً کسبوکارهایی که از وبلاگنویسی برای بازاریابی محتوا استفاده میکنند، ROI بهتری خواهند داشت.
اما فراموش نکنید که بازاریابی محتوا به سادگی وبلاگنویسی یا صرفاً ترجمه مطلب نیست!
(دلیل تاکیدم انتخابهای اشتباهی است که متاسفانه برخی صاحبین کسبوکار انجام میدهند.) بازاریابی محتوا یک مهارت است که باید توسط متخصصین این حوزه انجام شود.
چرا بازاریابی محتوا برای کسبوکار شما حیاتی است؟
دیجیتالی شدن روشهای بازاریابی فرصت منحصربفردی را برای کسبوکارها به ارمغان آورده است.
هر روز که میگذرد، رقابت بین شرکتها سختتر میشود و چیزی که آنها را از هم جدا میکند، بازدهی است که از نتیجه تلاشهای بازاریابی بدست میآورند.
به عبارتی دیگر، بازاریابی محتوا یک تاکتیک مقرون به صرفه، بلندمدت و متمرکز بر مشتری، برای ایجاد ترافیک و نرخ تبدیل بیشتر است.
مزایای برتر بازاریابی محتوا عبارتند از:
1. افزایش ترافیک وبسایت: اگر فقط کمی با متدولوژی بازاریابی درونگرا آشنایی داشته باشید، میدانید که نمیتوانید بدون استراتژی محتوا در سئو برنده شوید. در واقع تولید محتوای موثر، پایه و اساس جستجوی ارگانیک و بهترین راه برای افزایش ترافیک وبسایت است.
بعد از اینکه مسائل فنی سئو در وبسایت خود را برطرف کردید، مینشینید و منتظر میمانید؟ البته که نه. برای اینکه با رتبهبندی بهتر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر شوید، بهترین راه این است که به طور مداوم محتوای مفید تولید کنید و به سوالات جستجوگران پاسخ دهید).
2. ایجاد اقتدار و اعتماد: گوگل آنچه را که میخواهداز وبسایتها ببیند، با یک نام اختصاری مرتب میکند:
E-A-T (Expertise-Authority-Trust) ؛ یکی از مزایای بازاریابی محتوا ایجاد این ویژگیها است.
3.ایجاد آگاهی از برند
4.درخشش ویژگیهای برند
5.با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنید
6.به تعامل و نتایج روابط عمومی خود در رسانههای اجتماعی کمک میکنید
7.بهبود نرخ تبدیل با تولید تقاضا: سایتی با نرخ تبدیل پایین مانند کسی است که آب را در یک سطل نشتی میریزد. یعنی خیلی سخت کار میکند در حالیکه میتواند کارهای زیادی را با تعمیر سطل انجام دهد.
چه نرخ تبدیل سایت پایین باشد، چه متوسط یا بالا، تقویت استراتژیک آن همیشه ایده درستی است. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از بازاریابی محتوا از طریق استراتژیهای تولید تقاضا است.
8.ایجاد وابستگی به برند و وفاداری
حال که با بازاریابی محتوا، چگونگی استفاده از آن و مزایای آن آشنا شدیم، وقتش رسیده که به سوال” چرا بازاریابی محتوا برای کسبوکار شما ضروری است”؟ پاسخ دهیم.
محتوا بازدهی بالایی دارد!
محتوا هرگز قدیمی نمیشود زیرا همیشه مخاطبی برای آن وجود دارد. سرمایهگذاری در آن هر چه باشد، بازگشتی که به دنبالش هستید، خرید کالا یا استفاده از خدمات شما، است؛ و بازاریابی محتوا کاری بسیار بیشتر از این را برایتان انجام خواهد داد.
نویسنده: هنگامه حجتانصاری
یکی از بهترین برندهایی که در بازاریابی محتوا به طور موثر کار کرده است ردبول است
صد در صد وبلاگنویسی متدوالترین روش در بازاریابی محتوا است چون باعث ایجاد روابط قوی و تعامل بیشتر با مشتریان می شود که می تواند منجر به اقدامات سودآور مشتری شود
محتوا ماده اولیه سئو است. و هر دو برای کسب و کارها ضروری هستند
محتوا بازدهی بالایی دارد. کاملا درست است. البته لازم به ذکر است محتوا فقط متن نیست و شامل ویدئو و تصاویر نیز هست
گوگل محتوای جامع و کامل را ترجیح میده یعنی ارزشمند و با کیفیت باشه
محتواسازی در پلتفرمهای اجتماعی نیز بسیار مهمه.اما کمتر توجه میشود
در پلت فرم های اجتماعی برای محتوانویسی نیاز به دانش کپی رایتر است و در سایت ها دانش کانتکت مارکتینگ
سلام
محتوای انگلیسی و فارسی اگر لازم داشتید، می توانم همکاری کنم
یکی از تفاوتهای اساسی محتوای حرفهای در بازاریابی محتوا با انشا، اینه که محتوا باید بتونه کاربر رو به سرنخ و سرنخ رو به مشتری تبدیل کنه و به عبارت دیگه، توانایی فروش داشته باشه
در حقیقت برای هر نوع بازاریابی بهتر است به نمودار پیشرفت نگاه کنیم شاید برای من لینکداین بهتر باشد و برای دیگری محتوای سایت
تقویم انتشار هم در افزایش بازدید تاثیر دارد، اینکه هر مقاله در چه تاریخ و ساعتی منتشر شود
اصل مطلب همون نیم خطه: محتوا بازدهی بالایی دارد و ۱۰۰درصد سودآور
دقیقا محتوا قدیمی نمیشه شما یه محتوای گوگل پسند بساز تا ده سال هم برات رنک میاره
محتوا باید بتواند کاربر را به سرنخ و سرنخ را به مشتری تبدیل کند. تفاوت آشکار بازاریابی محتوا با انشاء و صرفاً وبلاگ نویسی همین است
در هر سایتی محتوا شاه هست
انتخاب محتوای درست متنی و برنامه ریزی دقیق قعطا باعث رشد کسب و کار خواهد شد
کلمه ای چند؟؟
رقابت اصلی کسب و کارها در موتورهای جستجو ست و این میسر نیست مگر با بازاریابی محتوا